روح ملکوتی ناشرالسلام گنابادی به ملکوت اعلی پیوست

انالله واناالیه راجعون
فقدان عالم مجاهد حجه الاسلام و المسلمین حاج محمد مدنی ناشرالاسلام گنابادی (ره)یادگار قریب به یک قرن مبارزه ومروج اسلام ومعارف اهل البیت"ع" وگره گشای مشکلات محرومان را به پیشگاه حضرت ولی عصر"عج"بیت محترم ایشان بویژه حاج شیخ رضامدنی ومردم ولایتمدار شهرستان گناباد تسلیت عرض می نمائیم.
(هیات امناء وهیات‌مدیره‌صندوق‌قرض‌الحسنه انصارالمهدی"عج"گناباد)

مراسم یاد بود مرحوم ناشر السلام گنابادی

سلام ضمن طلب علو درجات برای عالم مجاهد ؛مرحوم حاج شیخ محمدمدنی، ان شاء الله بنا به درخواست حزب الله بیدخت وروحانیت معزز بویژه حاج آقای میری مجلسی همزمان با شهادت حضرت زهرا به یادبودآن فقیدسعیدناشرالاسلام(ره) گنابادی پنجشنبه (۱۶ دی)بعدازنمازعشاء درمسجدجامع بیدخت برگزارخواهدشد ،حضور ارادتمندان وفرزندان ارجمند آن عالم ربانی زینت افزای مجلس خواهدبود.
"روحانیت وامت حزب الله بیدخت"

مهم‌ترین توصیه‌ها درباره اعمال شب و روز عرفه

طی ایام سال، روزها و ساعاتی است که از فضیلت بیشتری نسبت به روزهای دیگر برخوردارند و خداوند آنها را بسیار گرامی داشته است و به‌تعبیر رسول گرامی خدا حضرت محمدبن عبداللّه صلّی اللّه علیه و آله «برای پروردگار شما در روزهای روزگارتان عطایا و بخشش‌هایی است، هوشیار باشید و خود را در معرض آنها قرار دهید؛ اِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی اَیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ اَلا فَتَعَرَّضُوا لَها.» شب و روز عرفه از جمله این ایام بافضیلت است. حضرت امام جعفربن محمد الصادق علیه السلام درباره این روز فرمود «آنچه مناسب حال تو باشد از دعاها انتخاب کن و در نیایش و مسئلت بکوش که روز عرفه روز دعا و درخواست است؛ تَخَیَّرْ لِنَفْسِکَ مِنَ الدُّعَاءِ مَا أَحْبَبْتَ وَ اجْتَهِدْ فَإِنَّهُ یَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَة.»

شب عرفه:
میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب «المراقبات» خود ضمن توصیه‌هایی درباره عرفه می‌نویسد «درباره شب عرفه روایت شده است که دعاى خیر در آن مستجاب است و کسى که در آن به فرمانبردارى خداى متعال مشغول شود پاداش 170 سال را دارد، شب مناجات بوده و کسى که در آن شب توبه کند خداوند او را مى‌بخشد. همچنین مستحب است دعایى که اول آن «اللّهم یا شَاهِدُ کُلِ‏ نَجْوَى‏» است، خوانده شود. از مضامین این مناجات گرانقدر غافل نشو. اگر اهلش باشى علومى در آن وجود دارد که سزاوار است مسلمان تمام عمرش را صرف تحصیل آن کند. با زنده‌دلى و حضور قلب با آن دعا کن نه با غفلت. همچنین زیارت امام حسین علیه السلام در این شب مستحب است.»

زیارت امام حسین علیه السلام در شب عرفه از دیگر توصیه‌های مربوط به آداب شب عرفه است؛ به این صورت که حضرت سیدالشهداء و زمین کربلا را زیارت کند و تا روز عید قربان در آنجا بماند تا از شرّ آن سال محفوظ باشد.»

روز عرفه:
اما درباره روز عرفه اعمال و آدابی ذکر شده است؛ از جمله آنها غسل و زیارت حضرت سیدالشهداء امام حسین است که درباره آن گفته‌اند برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است و روایات در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است [یعنی از افراد بسیاری نقل شده است] و اگر کسی در این روز توفیق یابد که زیر قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر است.

سومین مورد اینکه پس از نماز عصر، پیش از آنکه مشغول خواندن دعاهای عرفه شود، در زیر آسمان دو رکعت نماز به‌جا آورد و به گناهانش نزد خداوند اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات دست یابد و گناهانش آمرزیده شود، آنگاه به اعمال و دعاهای عرفه که از ائمه طاهره علیهم السلام روایت شده است مشغول شود. شیخ کفعمی در کتاب «مصباح» فرموده است: برای کسی که از دعا خواندن ضعف پیدا نکند، روزۀ روز عرفه مستحب است و پیش از زوال [رسیدن آفتاب به وقت شرعی ظهر] غسل استحباب دارد.

در نهایت اینکه میرزا جواد ملکی تبریزی می‌نویسد: «کسى که در چنین زمانى و با این زبان و این گونه به درگاه پروردگارش دعا کند، اما در مسیر وزش نسیم فضل و قبول الهى قرار نگرفته و به خواسته و آرزوى خود نرسیده و علامت پذیرش دعا که همان تغییر حال و تغییر اندیشه‌هایى است که به ذهن او وارد مى‌شود، در خود نبیند، باید به‌خاطر هلاکت قلب و ضعف ایمان بر خود بگرید، زیرا معلوم مى‌شود بنده بیمار و پستى است.»

همپای کاروان | 2 پیام خطبه امام حسین (ع) هنگام خروج از مکه

روز هشتم ذی‌الحجه از جهت تاریخ عاشورا، مصادف با آغاز مرحله دوم حرکت امام حسین علیه‌السلام بود که از مکه به سوی کربلا انجام شد. ماجرا از این قرار است که وقتی امام حسین همراه با کاروانیان از مدینه خروج کردند، در مسیر حرکت خویش به مکه رسیدند. امام حدود چهار ماه در مکه ماند. در این مدت نامه‌های دعوت اهالی کوفه به دست ایشان رسید. ایشان برای اطمینان از محتوای نامه‌ها، مسلم بن عقیل را به سمت کوفه و سلیمان بن رزین را به سمت بصره فرستاد. با وجود احتمال ترور امام حسین در مکه به دست عاملان یزید و نیز دعوت کوفیان و تأیید سفیر امام از درست بودن دعوت کوفیان، امام در هشتم ذی‌الحجه با 82 نفر از کاروانیان راهی کوفه شد. برخی از مورخان و محدثان از جمله شیخ مفید نوشته‌اند امام حسین برای خارج شدن از مکه، حج خود را ناتمام گذاشت و نیت خود را از حج به عمره مفرده برگرداند و از احرام خارج شد. ( اعلام‌الوری، ج1، ص445)

امام حسین قبل از آنکه حرکت خود را آغاز کند،‌ طی خطبه‌ای فرمود «الحمدلله و لا قوة إلا باللَّه و صلى اللَّه على رسوله و سلم‏، مرگ بر گردن آدمی‌زاده، همانند گردنبندى بر گردن دختران جوان مقدر شده است (مرگ همیشه همراه آدمى است) و اشتیاق من به دیدار گذشتگانم (پدر و مادرم و جدّ و برادرم) همانند اشتیاق یعقوب به دیدار یوسف است‏. مرا کشتارگاهى مقرّر است که باید آنجا برسم، گویى مى‌‏بینم پیوندهاى بدن مرا گرگان بیابان‌‏ها از هم جدا مى‏‌کنند در سرزمینى میان نواویس و کربلا تا روده‌‏هاى خالى و انبان‌هاى گرسنه را از پاره‌‏هاى تن من پر کنند، آدمى از سرنوشت ناگزیر است، ما خاندان رسالت به‌رضاى خداوند راضى هستیم و به بلایش شکیبا، و خداوند بهترین پاداش شکیبایان را به ما عطا خواهد فرمود؛ هرگز پاره تن رسول خدا از او جدا نشود و همگى در جایگاه قدس در کنار اویند تا دیده‌‏اش با آنان روشن شود و وعده الهى به آنان تحقّق یابد.» الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ مَا شَاءَ اللَّهُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَ سَلَّمَ خُطَّ الْمَوْتُ عَلَى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَى جِیدِ الْفَتَاةِ وَ مَا أَوْلَهَنِی إِلَى أَسْلَافِی اشْتِیَاقَ یَعْقُوبَ إِلَى یُوسُفَوَ خُیِّرَ لِی مَصْرَعٌ أَنَا لَاقِیهِ کَأَنِّی بِأَوْصَالِی تَتَقَطَّعُهَا عَسَلَانُ الْفَلَوَاتِ بَیْنَ النَّوَاوِیسِ وَ کَرْبَلَاءَ فَیَمْلَأْنَ مِنِّی أَکْرَاشاً جُوفاً وَ أَجْرِبَةً سُغْباً لَا مَحِیصَ عَنْ یَوْمٍ خُطَّ بِالْقَلَمِ رِضَى اللَّهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیْتِ نَصْبِرُ عَلَى بَلَائِهِ وَ یُوَفِّینَا أَجْرَ الصَّابِرِینَ لَنْ تَشُذَّ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص لُحْمَتُهُ وَ هِیَ مَجْمُوعَةٌ لَهُ فِی حَظِیرَةِ الْقُدْسِ تَقَرُّ بِهِمْ عَیْنُهُ وَ یُنْجَزُ بِهِمْ وَعْدُه‏. (مثیر الأحزان، ص41)

بعد در عبارتی کلیدی فرمود «مَنْ کانَ باذِلاً فِینا مُهْجَتَهُ وَمُوَطِّناً عَلی لِقاءِ اللهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا فَإِنّی راحِلٌ مُصْبِحَاً إِنْ شاءَ اللهُ تَعالی؛ آگاه باشید، هر یک از شما که حاضر است در راه ما از خون خویش بگذرد و جانش را در راه لقای پروردگار نثار کند، پس آماده حرکت با ما باشد که من فردا صبح حرکت خواهم کرد، ان شاءالله.»

این خطبه حداقل حاوی چند نکته کلیدی است: اولین نکته درباره آگاهی امام از سرنوشت خویش و کاروانیان است،‌ آنجا که فرمود  «مرا کشتارگاهى مقرّر است که باید آنجا برسم.»همچنان که امام بارها بر این مسئله تأکید داشتند، از جمله روایت خود آن حضرت که از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل فرمود «یَا حُسَیْنُ، اخْرُجْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاكَ قَتِیلًا» یعنی ای حسین، قیام کن؛ چرا که خداوند می‌خواهد تو را در حالی که کشته شدی، ببیند.» دومین نکته، درباره شرط همراهی با امام حسین و یا شرط ورود به کاروان حسینی است که همان بذل جان در راه عترت است. بر این اساس، ماجرای عاشورا نه صرفاً رویدادی تاریخی بلکه برنامه‌ای از جانب خدا بود که باید در مقطعی از زمان از مجرای امام حسین علیه‌السلام رقم می‌خورد؛ هرچند این قیام الهی، تبعه رفتار منفی امت پس از جریان غدیر بود که سبب فاصله‌گیری مسلمانان از نور ولایت عترت بود و این تاریکی باید به سبب خون سید الشهداء تا حد زیادی زدوده می‌شد.

پیام مشترک "عرفه" و "شب قدر" / چرایی قیام امام حسین و امام زمان علیهما السلام از کنار کعبه

مسلمانان طی مناسک حج نسبت به معرفت امام مانوری همگانی را برگزار می‌کنند تا با رفتارهای تبعیتی و در قالب کاروان بشری آشنا شوند و در این راستا در عرفات که موسم معرفت است، به شناخت حقیقی نسبت به امام دست یابند.

عرفه روزی است که در روایات ما آن را همپای شب قدر معرفی کرده‌اند، همچنان که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود «مَن لَم‌یُغفَرْ لَهُ فی شهرِ رمضانَ لَم‌یُغفَرْ لَهُ إلى مِثلِهِ مِن قابِلٍ إلّا أن یَشهَدَ عَرَفَةَ؛ کسى که در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نشود، مگر آن که در عرفه حاضر شود.» (الکافی (ط ـ دارالحدیث)، ج‏7، ص380)

عنصر مشترک شب قدر و عرفه

عنصر مشترکی که بین شب قدر و عرفه وجود دارد، کسب معرفت نسبت به جایگاه والای امامت اهل‌بیت علیهم السلام است،‌ موضوعی که آن‌چنان که بایسته است مورد توجه قرار نمی‌گیرد، در واقع آنچه در شب قدر اهمیت دارد، احساس حضور در محضر امام به‌عنوان امامِ شب قدر است، همان وجود مقدسی که خداوند از مجرای ایشان مقدرات عالم و آدم را رقم می‌زند؛ فهم و درک چنین موضوعی در گروی معرفت امام است. امام صادق ضمن توضیحی درباره تفسیر سوره قدر فرمود «ملائک به‌همراه امور یک سال، از هنگام غروب خورشید تا طلوع آن، به‌سوی او (امام) فرو می‌آیند، همه امور را به‌سوی او می‌‌آورند، آن شب برای او تا طلوع فجر، سلام است؛ تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ إِلَیْهِ بِأُمُورِ السَّنَةِ مِنْ غُرُوبِ الشَّمْسِ إِلَى طُلُوعِهَا مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِیَ لَهُ إِلَى أَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ

اما درباره عرفه، همان طور که از نامش پیداست،‌ از ریشه «عَرَف» به‌معنای شناخت و معرفت است؛ اما چه شناختی بالاتر از معرفت به امام قرار دارد؟ در احادیث متعددی بر این حقیقت تصریح شده است. امام صادق علیه السلام فرمود «مَنْ ماتَ وَ لَمْ‌یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة؛ هرکه بمیرد و نسبت به امام زمانش معرفت نداشته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.» جالب است که عنصر مورد تأکید حضرت رسول گرامی خدا صلّی اللّه علیه و آله در روز عرفه و غدیر تأکید بر ولایت عترت بوده است، در این باره حضرت امام امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به طلحه فرمود: آنچه پیامبر در این باره (ولایت) فرمود، در روز غدیر خم و در روز عرفه در حجة الوداع و در روز رحلتش بوده است. در آخرین خطبه‌‏اى که آن حضرت ایراد فرمود نظر کن که فرمود «من میان شما دو چیز باقى گذاردم که تا به این دو تمسّک کرده‏‌اید هرگز گمراه نمى‏‌شوید: کتاب خدا و اهلِ‌بیتم. خداوندِ لطیف خبیر به من وعده داده است که این دو از یکدیگر جدا نشوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند، مانند این دو انگشت ــ که حضرت به دو انگشت سبّابه و وسط اشاره کردند ــ که یکى جلوتر از دیگرى است، به این دو تمسّک کنید تا گمراه نشوید و لغزش نکنید، از ایشان جلوتر نروید و از آنها عقب نمانید و به آنها چیزى یاد ندهید که از شما داناترند». (کتاب سلیم‌بن قیس الهلالی، ج‏2، ص655)

درک حج وابسته به معرفت امام است

جواد مهرپویان، محقق و پژوهشگر رشته ارتباطات، گرایش حج و زیارت در این باره به تسنیم گفت: اگر کسی در عرفات باشد و مدام گریه نکند، مدام توبه نکند و مشغول کار دیگری باشد، بخشیده نخواهد شد؟ آیا جریان بخشش در عرفات به‌خاطر گریه و توبه مردم است؟ یا اینکه فضای به‌شدت اثرگذاری عرفات به‌خاطر امامت و معرفت امامت فراهم شده است؟ حالا همه حداقل برداشت‌شان غفران همه گناهان است، اما همان طور که درک شب قدر به معرفت اهل‌بیت است، درک حج هم به معرفت امام است. واقعاً در عرفات باید به‌روی معرفت خلیفةالله سرمایه‌گذاری جدی شود و دعا و توبه جزئی و مقدمه‌ای برای این معرفت باشد و نه همه این معرفت.

بنابراین در عرفه برای شیعیان حقیقی، معرفت به امام حاصل می‌شود و در حقیقت پیوستگی زیادی بین حج، عرفه و غدیر با ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام وجود دارد؛‌ در روایتی از رسول خدا می‌خوانیم «مَثَلُ الإِمامِ مَثَلُ الْکَعْبَةِ اِذْ یُؤتی وَلایَأْتی»؛ یعنی مَثل امام مانند کعبه است؛ مردم باید سوی او روند نه او سوی مردم. باطن این روایت گویای آن است که کعبه، مثالی از امام است و شیعیان باید طی گردش دور خانه کعبه، تمرینی برای گردش حول حریم امام علیه السلام داشته باشند. آغاز قیام حضرت امام حسین علیه السلام از کنار کعبه آن هم در روز عرفه و نیز اعلان ظهور و قیام امام عصر عجّل اللّه تعالی فرجه از کنار این مکان مقدس حاوی پیامی خاص است که همگی در پیروی از ولایت عترت خلاصه می‌شوند، مضاف بر اینکه حضرت امام باقر علیه السلام تکمیل فرآیند حج را در لقای امام معرفی کرده فرمود: «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام.» (الکافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏4، ص549)

برای خواندن دعای عرفه کجا برویم؟

مراسم قرائت دعای پرفیض عرفه در هیئت‌ها، مساجد و آستان‌های مقدس سراسر کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عرفه روز بندگی و به دست آوردن فرصت‌های از دست رفته است، برای این روز بزرگ، هیئت‌ها، مساجد و آستان‌های مقدس سراسر کشور برنامه قرائت دعای عرفه دارند.

حرم حضرت معصومه (س) - قم
با سخنرانی سید حسین مومنی و نوای سید مهدی میرداماد
سه‌شنبه 29 تیرماه از ساعت 17
آستان مقدس حضرت معصومه (س)

حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) - بدون جمعیت
با نوای محمدرضا غلامرضازاده
سه‌شنبه 29 تیرماه از ساعت 18
پخش از شبکه قرآن، رادیو قرآن و رادیو تهران

هیئت فدائیان حسین (ع) – اصفهان
با نوای سید رضا نریمانی
سه‌شنبه 29 تیرماه از ساعت 17
اصفهان، چهارراه عسگریه، آستان مقدس امامزاده شاه میرحمزه (ع)

هیئت ثارالله – زنجان
با نوای مهدی رسولی
سه‌شنبه 29 تیرماه از ساعت 17
زنجان، گلزار شهدای پایین، حسینیه شهدا

صنف لباس‌فروشان – تهران
با نوای حاج منصور ارضی
سه‌شنبه 29 تیرماه از ساعت 16
خیابان سعدی، حسینیه صنف لباس‌فروشان

امامزاده قاضی الصابر
با نوای میثم مطیعی
سه‌شنبه 29 تیرماه از ساعت 17
میدان شیخ بهایی، ده ونک، کوچه امامزاده

هیئت روضه العباس
با نوای حسین سیب سشرخی
سه‌شنبه 29 تیرماه از ساعت 16
خیابان پیروزی، خیابان کرمانشاهیان، حسینیه جوانان حسینی

هیئت عشاق الحسین (ع)
با نوای حاج علی قربانی و سید مهدی حسینی
سه‌شنبه 29 تیرماه از ساعت 16
میدان امام حسین، چهارراه صفا

این گزارش در حال تکمیل است...

تصاویر مراسم تشییع

گالری تصاویر بهلول

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به بهلول شگفتی روزگار می باشد

طراحی،اجرا و پشتیبانی: شرکت میزبان نت ایرانیان

Template Design:Dima Group