Home
27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه
بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود.
این شهید والا مقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل رحمه الله برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد. به پاس فعالیت های چشم گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز 27 آذر ـ که سالروز شهادت دکتر مفتح نیز می باشد ـ روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.
جایگاه حوزه
حوزه های علمیه در جامعه دینی و نظام ما دارای جایگاهی مهم هستند. نقش حوزه ها در حرکت اسلامی و تربیت جامعه بسیار حساس و سرنوشت ساز است. با نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان در می یابیم که عالمان دینی همواره سرپرستی و هدایت جامعه را بر عهده داشته و در حوادث و به ویژه مبارزات مردم علیه طاغوت و حکومت های ظالم زمان خویش،پیشاپیش مردم به قیام برخاسته اند. با پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی، و پدید آمدن افق های تازه، مسئولیت سنگین تری بر عهده حوزویان قرار گرفته است.
جایگاه دانشگاه
دانشگاه همواره جایگاه آموزش و کاوش در حوزه اندیشه های علمی بوده است و رسالت بلند آنان سوق دادن جامعه به سوی مقاصد بلند فرهنگی و اجتماعی است. دانشگاهیان به عنوان روشن فکرانی که از افق بالاتری به جامعه می نگرند، می توانند در پیشبرد جامعه به سوی رشد و تعالی نقش بسیار مهمی ایفا نمایند.
نقش خطیر روحانی و دانشجو
روحانی و دانشجو با درک موقعیت حساس و مهم خود همواره نقش خود را در انقلاب حفظ کردند و پیشاپیش سایر اقشار برای ایفای مسئولیت های خویش وارد عمل شده اند. به دلیل اهمیت نقش این دو قشر در هدایت جامعه است که وحدت میان آنها همواره مدّ نظر امام راحل رحمه الله و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده و هست.
وحدت حوزه و دانشگاه در کلام امام رحمه الله
امام خمینی رحمه الله ،رهبر کبیر انقلاب، درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در بیاناتی فرموده اند:«امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند».
دشمنان وحدت حوزه و دانشگاه
اگرچه در راه وحدت حوزه و دانشگاه تلاش های بسیاری صورت گرفته، اما کارشکنی های متعددی نیز در راه مقابله با این هدف شکل گرفته است. بدون شک هستند کسانی که می خواهند بار دیگر بین این دو مرکزِ ارزشمند و میان این دو قشر مهم و تأثیرگذار جدایی افکنند. کسانی که دشمنان نظام اسلامی را می شناسند نباید اجازه دهند تا غبار کدورت، فضای آکنده از مهر و و جوّ و سالم علمی کشور را تیره و بیمار سازد. روز وحدت حوزه و دانشگاه فرصت خوبی است برای طرح مجدّد و عالمانه این موضوع و آسیب شناسی و آفت زدایی از این شجره طیبه و تحکیم یکی از بزرگ ترین آرمان های انقلاب اسلامی.
موانع وحدت حوزه و دانشگاه
شاید نخستین مانع در راه وحدت حوزه و دانشگاه عدم وضوح و تبیین دقیق مفهوم آن نزد طرفین باشد. به نظر می رسد که این موضوع به صورت جدی بررسی نشده و در عوض، برخی نتایج علمی و احتمالی این وحدت در زمینه های مختلف مورد تأکید بوده است. نبودِ همدلی و خوش بینی متقابل نیز می تواند مانع دیگری در راه وحدت حوزه و دانشگاه به شمار آید.
موضِع گیری ها و سخنان غیردوستانه برخی از طرفین به تدریج همدلی و خوش بینی متقابل را گم رنگ ساخته و می سازد. یکی دیگر از موانع وحدت، عدم شناخت دقیق از خصوصیات و توانایی های خود و طرف مقابل است.
هر کدام از این موارد خود نیازمند بررسی جداگانه و دقیق است تا موانع وحدت و همدلی این دو قشر فرهیخته از میان رفته و پیوندهای دوستی و اتحاد، مستحکم تر گردد.
هفته ی بسیج
بسیج عظیمترین نیروی مردمی است که در پرتو آینده نگری و ژرف اندیشی امام راحل(ره) و با هدف صیانت از اصول، آرمانها و دستاوردهای انقلاب اسلامی شکل گرفت و با هدایتهای راه گشای مقام معظم رهبری، به پیشرفت و بالندگی رسیده است به گونه ای که اکنون بسیج به گسترده ترین شبکه مردمی در خدمت به مردم در عرصه های مختلف تبدیل شده است.
گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری درباره ی بسیج:
میتوان بسیج را بحق مکتبیترین و مردمیترین نیروی مقاومت جهانی نامید.(4/9/1362)
بسیج، عبارت است از مجموعهای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آمادهبهکارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردنِ این کشور، جمع شدهاند.(5/9/1376)
بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطهای است که اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنافداه و این انقلاب مقدّس به آن نیازمند است؛ لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر ارواحنافداه - مهدی موعود عزیز - یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است.(3/9/1378)
تا بسیج هست، نظام اسلامی و جمهوری اسلامی از سوی دشمنان تهدید نخواهد شد؛ این یک رکن اساسی است.(4/9/1388)
از جملهی اساسیترین کارهائی که بر عهدهی بسیج است و در بافت درونىِ هویت بسیج دخالت دارد، عبارت است از حمایت و دفاع از اصول مسلّم اسلامی.
(22/7/1390)
سالروز 13 آبان
در سیزدهم آبان سه رویداد مهم در تاریخ ایران اتفاق افتاده است.
1.تبعید امام خمینی به ترکیه در 13 آبان 1343
امام خمینی توسط مأموران حکومت شاه بازداشت و پس از انتقال از قم به تهران، به ترکیه تبعید شدند.
این تبعید در پی اعتراض امام به سیاست های حکومت پهلوی و از جمله تصویب لایحه کاپیتولاسیون به وقوع پیوست.
امام 9 روز پیش از تبعید، در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) در منزلشان برگزار شد،
با ایراد نطقی جنایات و مفاسد کاپیتولاسیون را تشریح کردند.
اطلاعیه کوتاه ساواک در رابطه با تبعید امام خمینی که از رادیو و تلویزیون و روزنامهها انتشار یافت، چنین بود:
«طبق اطلاع موثق و شواهد و دلائل کافی چون رویه آقای خمینی و تحریکات مشارالیه
علیه منافع ملت و امنیت و استقلال و تمامیت ارضی کشور تشخیص داده شد، لذا در تاریخ 13 آبان 1343 از ایران تبعید گردید.»
امام در سپیده دم 13 آبان توسط یک گروه از مأموران ساواک به سرپرستی سرهنگ مولوی ـ رئیس ساواک تهران ـ بازداشت شدند و هنوز آفتاب از افق سرنزده بوده که با یک فروند هواپیمای نظامی از فرودگاه مهرآباد به ترکیه تبعید شدند.
در پی تبعید امام خمینی علیرغم فضای خفقان، موجی از اعتراض ها به صورت تظاهرات در بازار تهران،
تعطیلی طولانی دروس حوزه ها و ارسال طومارها و نامه ها به سازمان های بینالمللی و مراجع تقلید جلوه گر شد.
آیتالله حاج مصطفی خمینی نیز در روز تبعید امام بازداشت و زندانی شد و پس از چندی در 13 دی 1343 به ترکیه نزد پدر تبعید شد.
دوران تبعید امام به ترکیه بسیار سخت و شکننده بود. امام حتی از پوشیدن لباس روحانیت منع شده بودند.
محل اقامت اولیه امام هتل بلوار پالاس آنکارا بود. اما فردای آن روز برای مخفی نگاهداشتن محل اقامت، امام را به محلی واقع در خیابان آتاترک منتقل کردند.
چند روز بعد (21 آبان 1343) برای منزوی تر ساختن ایشان و قطع هرگونه ارتباط، محل تبعید را به شهر بورسا واقع در 46 کیلومتری غرب آنکارا انتقال دادند.
در این مدت امکان هرگونه اقدام سیاسی از امام خمینی سلب شده و ایشان تحت مراقبت مستقیم مأمورین اعزامی ایران و نیروهای امنیتی ترکیه قرار داشتند.
امام خمینی جمعاً 11 ماه در ترکیه به سر بردند، سپس ساواک با هماهنگی دولت ترکیه ایشان را در 13 مهر 1344 به عراق تبعید کردند.
ایشان به مدت 13 سال تحت نظارت توأم با فشار رژیم بعثی عراق بودند.
در بحبوحه انقلاب اسلامی، و در نتیجه افزایش اختناق رژیم بغداد امام خمینی تصمیم به خروج از عراق و عزیمت به کویت گرفتند اما کویت تحت فشار شاه، از پذیرش امام و هیئت همراه امتناع ورزید در نتیجه امام خمینی در مهر 1357 راهی فرانسه شد ندو در «نوفل لوشاتو» در حومه پاریس اقامت گزیدند. امام طی 4 ماه اقامت خود در فرانسه انقلاب اسلامی را تا مراحل پیروزی هدایت کردند و سپس در 12 بهمن 1357 به کشور بازگشتند.
امام در طول هجرت 14 ساله خود به روشنگری افکار عمومی ایران و جهان نسبت به ماهیت حکومت شاه پرداخته و زمینه انقلاب مردمی و سقوط رژیم پهلوی را فراهم ساختند.
به همین دلیل نقطه شروع دوره هجرت یعنی 13 آبان 1343 و همچنین نقطه پایان آن یعنی 12 بهمن 1357 به عنوان «یومالله» شناخته شده است.
2.کشتار دانشآموزان در 13 آبان 1357 در دانشگاه تهران
سیزدهم آبان 1357 و در روزهای اوج گیری انقلاب اسلامی ده ها نفر از دانش آموزان که برای انجام تظاهرات در محوطه دانشگاه تهران تجمع کرده بودند، هدف تیراندازی مأموران حکومت قرار گرفته و به شهادت رسیدند.
13 آبان (گذری بر تاریخ)
به دلیل بسته بودن درهای دانشگاه هیچ یک از دانشآموزان نتوانستند از برابر آتش گلوله های مأموران بگریزند و این امر تلفات آنان را افزایش داده بود. این جنایت توسط دولت «آشتی ملی» شریف امامی صورت گرفت.
حادثه 13 آبان 1357 بعد از حادثه 17 شهریور آن سال، دومین خونریزی عمده دولت شریف امامی بود.
در حالی که عمر سیاسی این دولت از 70 روز تجاوز نمی کرد. ابعاد حادثه دانشگاه به حدی بود که وقتی در برنامه اخبار شبانگاهی گزارش تیراندازی مستقیم سربازان به روی دانشآموزان در دانشگاه از شبکه سراسری تلویزیون پخش شد، وزیر علوم بلافاصله استعفا داد و فردای آن روز کابینه شریف امامی نیز سقوط کرد. از آن پس روز 13 آبان «روز دانشآموز» نامیده شد.
3.تسخیر سفارت امریکا در 13 آبان 1358
سیزدهم آبان 1358 ساختمان سفارت امریکا در تهران توسط جمعی از دانشجویان معترض تصرف گردید از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا زمان تسخیر سفارت امریکا در تهران دیپلمات های امریکایی مستقر در سفارتخانه از هیچ تلاشی در جهت مقابله با نظام نوبنیاد جمهوری اسلامی ایران فروگذار نمی کردند.
تماس با سرکردگان گروه های ضد انقلاب ، ارتباط حمایتی با شبکه های کودتا و براندازی در داخل کشور و تأمین مالی گروهک های تروریستی که در غرب و جنوب ایران به انفجار در لوله های نفتی و یا ایجاد نا امنی و بی ثباتی در مناطق کردنشین مشغول بودند، از عملکردهای مأموران سیاسی فعال در ساختمان سفارت امریکا بود.
این حقایق در اسناد لانه جاسوسی نیز آمده است. بعضی از مقامات بلند پایه دولت کارتر پس از شکست وی در انتخابات 1359 در خاطرات خود، به نقش نامطلوب و مخرب دستگاه حکومتی امریکا علیه ایران که از طریق سفارتخانه آن کشور در تهران هدایت می شد اقرار کردند. سفارت امریکا در تهران طی زمستان 1357 تا پاییز 1358 به مرکز فرماندهی عملیات جاسوسی و خرابکاری علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود؛ نظامی که عمر سیاسی آن به یک سال نمی رسید. با این حال سفارت امریکا زمانی توسط دانشجویان تسخیر شد که امریکا خواست مشروع ملت ایران در استرداد شاه و اموال و دارایی های بلوکه شده ایران را نادیده گرفت و حتی امکاناتی وسیع در اختیار فراریان حکومت شاه گذاشت تا تشکیلات خود را علیه انقلاب سازماندهی و فعال کنند.
تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران از ابتدا با حمایت امام خمینی مواجه گردید.امام تصرف لانه جاسوسی توسط دانشجویان را «انقلاب دوم» لقب دادند و در سخنانی، از این اقدام حمایت کردند:
«شما می بینید که الان مرکز فساد امریکا را جوان ها رفتهاند گرفته اند و امریکائی ها را هم که در آنجا بودند، گرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند و امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و جوان ها مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.»
هر کدام از این رویدادها در تشکیل انقلاب اسلامی نقش خاصی ایفا کرده اند.
تمام رویدادهای بالا در واقع مبارزه با استکبار و عوامل آن است اما هر کدام به شکلی متفاوت
به همین دلیل این روز «روز ملی مبارزه با استکبار» نامیده میشود.
همایش عفاف و حجاب 21 تیر 1401
همراه با سخنرانی،شعرخوانی،اجرای سرود سلام فرمانده وسرود حجاب
در محل مرقد عارف مجاهدبهلول پرچمدارقیام مسجدگوهرشاد
با همت کارگروه عفاف وحجاب دبیرخانه دائمی سبک زندگی ایرانی اسلامی شهرستان گناباد
"بیانیه پایانی کارگروه عفاف وحجاب دبیرخانه دائمی سبک زندگی ایرانی اسلامی شهرستان گناباد"
"بیانیه پایانی کارگروه عفاف وحجاب دبیرخانه دائمی سبک زندگی ایرانی اسلامی شهرستان گناباد"21 تیرماه 1401
بسم الله الرحمن الرحیم
... وَتُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعًا أَیهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ
«ای مؤمنان! همگی به سوی خدا بازگردید تا رستگار شوید» (سوره نور).
بی تردید ستر و عفاف در ارزشهای اسلامی نه تنها شامل زنان بلکه شاملهمه آحاد جامعه می شود و این مهم تنها در پوشش خلاصه نمی شود بلکه باید در کنار پوشش ظاهری، حجاب و عفاف را به عنوان یک سنگرصیانت ازفرد،خانواده واجتماع نیز در نظر گرفت.
عزت و عظمت و جایگاه ارزشمند زنان در اندیشه والای اسلامی ودر مروارید هستی، سرور زنان عالم،حضرت صدیقه طاهرهمتجلی شدهاست.
علاوه بر آن، افتخار زن ومرد ایرانی این است که "ستر وعفاف" میراث کهن ملی است.
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) میفرمایند: «امروز بانوان ایرانی با حفظ حجاب، استقلال هویّتی خودشان و استقلال فرهنگی خودشان را دارند اعلام میکنند و به دنیا صادر میکنند؛ یعنی دنیا سخن جدیدی دارد میشنود.
قیام مردم خراسان در ۲۱ تیر سال ۱۳۱۴ روزی که مردان و زنان با ایمان، با شهامت و غیرت به پا خاستند تا مقابل ظلم وطرح خفتبارکشف حجاب بازیچه انگلیس ومهره خشک مغز پهلوی بایستند.
از این رو، در تیرماه ۱۳۱۴ شاهد دو حرکت تاریخی به پرچمداری بهلول بودیم :
۱_ تجمع هزاران تن از مردم غیور و عفیف برای «نه به کشف حجاب رضاخانی» و «مطالبه پوشش فاخر ایرانی-اسلامی»
۲_حمایت ازعلمای اسلام وجان دادن بیش از ۱۵۰۰ نفر از هموطنان مظلوم وشهادت آنها توسط عوامل رژیم دست نشانده و مستبد رضاشاه در مسجد گوهرشاد به جرم دفاع از پوشش ایرانی اسلامی.
امروز دیگربار، دُرّ گرانمایه عفّت زنان و غیرت مردان ایرانی موردهجمه بدخواهان شیاد قرار گرفته، لذا مسئولین و متولیان فرهنگ این مرز و بوم وبویژه آحاد مردم بایدبیش ازپیش هوشیار باشند تا سرمایه عفاف، غیرت و حیاء به تاراج نرود و این سنگرحفظ نخواهدشد مگر با یک عزم همگانی .
بنابراین، امروز وظیفه آحاد جامعه و نخبگان فرهنگی است که به تبعیت از دستورات راهگشای اسلام ناب محمدی وآیات قرآن به سوی خدا بازگردیم و به تأسی از اسوه و الگوی زنان جهان، حضرت زهرا (سلام الله علیها) و نیز به پیروی از امامین انقلاب وتوجه به بیانیه گام دوم،باتاسیس تشکل وقرارگاه ۲۱تیر(ذیل دبیرخانه دائمی سبک زندگی ایرانی اسلامی) مطالبه گری رعایت حجاب وعفاف را تبدیل به گفتمان انضباط اجتماعی وبعدانضباط اعتقادی سازیم.
لذا مااهالی شهرستان گناباد معتقدیم خراسان خاستگاه قیام مسجدگوهرشاد وبهلول پرچمدار این اعتراض بوده لذا این شهرستان را مناسب ترین مکان برای تاسیس قرارگاه کشوری ۲۱تیر می دانیم.
ما این روز بزرگ را یوم اللهی برای صیانت از خون شهدای اینواقعهدانسته ،ورود جهادی به امر فرهنگ عفاف وحجاب رایکی از روش های موفق عارف مجاهدبهلول اعلام میکنیم.
در همین راستا همواره برای ترویج عالمانه وتبدیلهوشمندانه فرهنگحجاب و عفاف بهگفتمانو تشریح شاخصههای سبک زندگی ایرانی اسلامیدرطراز بیانیه گام دوم تلاش خواهیم کرد .
ماشرکت کنندگان درهمایش عفاف وحجابضمن ثبت نام در تشکل۲۱تیر دبیرخانه دائمی سبک زندگی ایرانی اسلامیاعلام میداریم: مسئولان فرهنگی و مدیران سازمانهای متولی، رسانهها، دستگاههای تربیتی و ارشادی موظفند شاخصهای ابلاغی طرح جامع عفاف وحجاب ستادامربه معروف ونهی ازمنکرکشور را مجدانه اجرانموده وحمایت از حجاب وعفاف، این ارزش ونعمت الهی، این افتخار و عزت زن ومرد مسلمان را برخودفرض دانسته و جهت شناساندن محتوای حجاب و عفاف برنامهریزی مستمر نموده و از نفوذ مصادیق فرهنگ مبتذل غرب با هر عنوان و نامی جلوگیری نمایند تا جوانان پاک انقلابی ما بتوانند در کمال آرامش روحی و جسمی،مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی برای طلوع خورشید ولایت عظمی را هموارسازند.
و السلام علی من اتبع الهدی
"دبیرخانه دائمی سبک زندگی ایرانی اسلامی شهرستان گناباد"